Intens
Serie – Zacht geweld
Acryl op linnen doek
160 – 100 cm
Zacht geweld
Kleine meisjes worden groot. Op het eerste gezicht laten de schilderijen van Lisette Durinck een reeks meisjes zien. Als je beter kijkt begint er meer op te vallen en roept het beeld steeds meer vragen op. Soms lijkt het beeld je te verleiden. Dit mag eigenlijk niet omdat je kan zien dat de vrouw in kwestie nog maar een meisje blijkt te zijn. De figuren ogen kwetsbaar. Ze hebben angst of verbergen het. Ze willen dat je naar ze kijkt. Ze eisen opzettelijk je aandacht.
Het werk vervreemdt en wordt hierdoor bijna ongrijpbaar. Door de minimalistische gezichtsuitdrukkingen, het scherpe kleurgebruik, de confronterende composities en de doorkijkjes door middel van uitgesneden houten panelen, wordt de chaos die zich afspeelt in de hoofden van de meisjes extra versterkt.
De afgebeelde figuren zijn allemaal meisjes / jonge vrouwen. Een kenmerk voor deze groep is de totale chaos die zich in zowel lichaam als geest afspeelt in de transitie van jong meisje naar volwassene. Ieder meisje moet er op haar eigen manier mee omgaan. Daardoor ontstaat er in hun leven een groot spanningsveld tussen hun oude vertrouwde ik en de nieuwe persoon die zich laat zien. De schilderijen in ‘Zacht geweld’ proberen de angst, de kwetsbaarheid, de (on)volwassenheid en de tweestrijd te verbeelden.
Intense
Series – Soft violence
Oil on canvas
160 – 100 cm
Series – Soft Violence
Little girls grow up. At first sight, Lisette Durinck’s paintings show a series of girls. If you take closer look, you start to notice more and the image evokes increasingly more questions. Sometimes the image seems to seduce you. This isn’t really allowed because you can see the woman in question is actually still a girl. The figures look vulnerable. They are afraid or they hide it. They want you to look at them. They deliberately demand your attention.
The work estranges and becomes almost intangible. Through the minimalistic facial expressions, the sharp use of colour, the confronting compositions and the viewing holes made from carved out wooden panels, the chaos that plays in the heads of these girls is additionally enhanced.
The portrayed figures are all girls / young women. A characteristic for this group is the total chaos that plays in both body and soul in the transition from young girl to adult. Every girl needs to deal with this in her own way. Consequently, a large field of tension originates in their lives between their old trusted self and the new person that is beginning to show itself. The paintings in ‘Soft Violence’ try to portray the fear, the vulnerability, the (im)maturity and the internal conflict.